På hemresa från USA för några år sedan letade jag efter något roligt att läsa på planet. På flygplatsen ögnade jag säkert igenom tio glättiga magasin men inget lockade. På bokhyllan intill fanns allt från bästsäljare som ”The One Minute Manager” och ”Principles of Marketing” till ”The 7 Habits of Highly Effective People” och en oändlig mängd andra affärsmässiga självhjälpsböcker. Suck… inte min tekopp just då. Skulle jag satsa på en deckare istället?

Mark Twain - resereportern och humoristen

Mark Twain – Resereportern, föreläsaren och humoristen

Hittade inget som kändes inspirerande tills jag i tidningsstället intill kassan plötsligt fick syn på en specialutgåva av Time Magazine om Mark Twain – ”His Dangerous Mind, Remarkable Life and Enduring Legacy”. Jag behövde inte bläddra igenom många sidor innan jag visste… det här vill jag läsa!

Artiklarna handlar om hur den unge Samuel Clemens tar sig pseudonymen Mark Twain från båttermen ”två famnar” som han lärt sig under åren som ångbåtslots på Mississippifloden. Hur han deserterar från sydstatsarmén under inbördeskriget och får jobb på en tidning i Nevada. Och hur han med tiden gör sig ett namn över hela världen med sina resereportage, som ”Roughing it” från 1872 där förordet börjar med ”This book is merely a personal narrative, and not a pretentious history or a philosophical dissertation.”

Och så klassikerna om Tom Sawyer och Huckleberry Finn förstås. Men artiklarna berättar även om de misslyckade investeringarna som nästan ruinerar honom, hur han står upp mot slaveriet. Hur familjen reser ända till Jönköping (!) för att få vård av dotterns epilepsi. Framgångar och motgångar. Glädje och sorg. Allt finns med i en härlig blandning av matiga artiklar och kvicka notiser. Och med mängder av foton och illustrationer.

Mark Twain - Världsmedborgaren

Mark Twain – Världsmedborgaren och slavmotståndaren

Det pratas mycket om Content Marketing eller innehållsmarknadsföring. Hur företag istället för att satsa hela marknadsföringsbudgeten på riktade reklambudskap till målgruppen även måste börja skapa och sprida intressant och relevant innehåll som mottagarna själva söker sig till. Eller som blir belöningen när de har klickat sig vidare från ett inlägg i sociala medier. Det finns givetvis hyllmeter med böcker i ämnet (några av dem såg jag på flygplatsen).

Lek med tanken att Mark Twain är ett varumärke (för det är han ju faktiskt, hans riktiga namn var Samuel Longhorne Clemens). Ett varumärke fyllt av kunskaper, erfarenheter och spännande händelser. Tänk dig att företagets ledning plötsligt bestämmer sig för att samla in alla de här berättelserna om varumärket från grundare, medarbetare, leverantörer, kunder och samarbetspartner, skriva ner dem och sedan sprida dem i de egna kanalerna – på webben, i kundcase, i kundtidningen och i sociala medier.

Vad skulle reaktionen bli? Förmodligen densamma som för mig där på flygplatsen i USA. Bland alla förnumstiga vi-vet-bäst-och-gör-så-här-böcker var det istället en tidning med spännande historier, ett varumärke med ett löfte om mervärde som lockade mig till köp.

Mark Twain - Den usle affärsmannen

Samuel Clemens – Den usle affärsmannen

Enligt expertisen kan säkerligen Content Marketing göras hur komplicerat som helst. Men det skulle också kunna vara rätt enkelt. För vad handlar innehållsmarknadsföring egentligen om? Företag vill bygga relationer med människor. Och de önskar inget hellre än att kunderna ska gilla deras produkter och tjänster så mycket att de fortsätter att köpa dem. Under lång tid framöver.

Men då måste företagen bjuda kunderna på storytelling – berättelser med värdefullt och engagerade innehåll. Vi dras till varumärken som står för något vi tror och litar på, nu mer än någonsin. Något spännande som överraskar och väcker vår nyfikenhet. Vi tycker om företag som bjuder på sig själva, som visar upp sin mänsklighet. Då köper vi mer än gärna deras produkter och tjänster. Vi blir med glädje även deras ambassadörer. Och vi förlåter dem när något blir fel, för vi vet att de kommer att göra allt för att rätta till det. Vi är till och med så lojala att vi ärligt talat nog skulle sakna dem om de en dag försvann från marknaden.

Därmed har Mark Twain något klokt att lära företag, både om innehållsmarknadsföring och om kundrelationer. Kort sagt ryms det i ett enda av hans många insiktsfulla citat: Let us live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry.”