Det är sent på kvällen och jag sitter ensam på kontoret. Kaffekoppen har kallnat, skärmen flimrar. Jag stirrar på en offert vi lagt ner timmar på – och ändå känns det som om vi inte riktigt når fram.

Vi gör ju jobbet. Vi håller vad vi lovar, ofta mer än så. Våra kunder kommer tillbaka. Men… ändå, det uppmärksammas inte. Utåt är vi bara ännu ett litet företag i mängden. Och det gör ont att tänka: varför märks vi inte mer?

Under säljpresentationen i morse pratade jag varmt om företaget. Men jag såg ändå tvekan i kundens blick. Orden studsade. Det var som om jag satt där och bara pratade om oss själva – och vem orkar lyssna på det?

På vägen hem slår det mig plötsligt: Det är inte vi som ska berätta hur bra vi är. Det är de vi jobbar med. Våra kunder. Våra medarbetare. Det är i vårt samarbete som förtroendet bor. Men hur gör vi det?

Så jag börjar fråga runt. Ringer en gammal kontakt. Tar en fika med en samarbetspartner och frågar: ”Hur gör ni för att visa upp era styrkor?”

Svaret visar sig vara lika enkelt som självklart: ”Kundcase – ta hjälp av en skribent som kan lyfta fram rösterna runt omkring er. Då får ni berättelser som blir lästa och som man litar på.”

Jag fick tips om en skribent som kunde hjälpa oss. Några veckor senare sitter jag nu här vid samma skrivbord. Vårt första kundcase har lagts ut på webben. En berättelse där både våra medarbetare och kundens team får höras. Det känns äkta rakt igenom.

Och reaktionerna kommer direkt. En av mina medarbetare säger vid fikabordet: ”Det där är precis varför jag gillar att jobba här.”

Sen plingar det till i inkorgen… Ett mejl från kunden: ”Vi blev stolta när vi läste om vårt samarbete. Det här delar vi gärna vidare.”

Plötsligt ser vi oss själva genom kundens ögon. Och den känslan – den slår alla säljpresentationer i världen.

____________________________

Det här är förstås en berättelse – men den är inte unik. Tvärtom. Den speglar verkligheten för många svenska småföretag som kämpar hårt, bygger relationer och levererar kvalitet, men som ändå lätt glöms bort i bruset.

Kundcase är ingen marknadsföring som kräver betald annonsplats. Det handlar om i att era egna kanaler lyfta fram arbetet ni utfört, varför kunderna är nöjda, och hur viktigt ert samarbete känns för er alla. Det blir berättelser man gärna delar vidare. Det gör hela skillnaden.

Så, vad tror du skulle hända om era kunders ord fick bära ditt företag?

Läs mer och se exempel på kundcase.