Varje dag står svenska småföretag inför unika utmaningar. Genom att lyssna på sina kunders behov identifierar man nya möjligheter och hittar tillsammans innovativa lösningar. Det skapar nya perspektiv som utvecklar produkter och tjänster som driver verksamheten framåt. Så varför inte berätta om det?

I det dagliga arbetet med att leverera lösningar glömmer många småföretag bort att berätta om hur de bidrar till sina kunders framgångar. Ofta har man fokus på nästa utmaning och tar sig inte tid att se tillbaka på vad man har uppnått. Kanske är man också omedveten om värdet av att berätta för andra om samarbetet?

Unika berättelser stärker varumärket

Har du någonsin undrat över kraften i en väl berättad historia? Det är precis så ett kundcase fungerar – en unik berättelse om hur ni har löst problem och skapat mervärde. Den sortens företagsberättelser ger ett mänskligt ansikte åt era produkter och tjänster och visar att ni levererar på era löften. Kundcase lyfter fram vision, värderingar och varumärke på ett tydligt, trovärdigt och transparent sätt.

  • Tänkvärt: Berättelser är inkluderande och uppfattas som mer trovärdiga.
  • Tidlöst: Berättelser bygger på erfarenheter och resultat som är relevanta över tid.
  • Tilltalande: Berätelser skapar en mer personlig koppling och uppmuntrar till dialog.

Kundcase genererar leads 

Men kundcase är inte bara referenser till specifika uppdrag eller projekt. De skapar känslomässiga band mellan ditt företag och dina kunder, vilket ökar deras engagemang och lojalitet. Att kunna visa upp konkreta resultat stärker ditt företags trovärdighet. Och att låta andra få läsa om kundernas positiva erfarenheter är ett effektivt sätt att skapa nyfikenhet och generera leads.

Med unika berättelser sticker du ut från konkurrenter och kan positionera företaget som expert inom ditt område. Genom att se till att flera röster får höras blir berättelsen också mer intressant för fler. Så låt både dina och kundens medarbetare samt även leverantörer och samarbetspartner få dela med sig av sina erfarenheter i berättelsen.

Hjälp varandra med att publicera berättelserna i era olika kanaler, på webbplatsen, i nyhetsbrev samt i sociala medier. Det skapar fler ambassadörer för varumärket. Och kundcase är även bra grundmaterial för att ta fram en pressrelease som kan intressera media.

Vad är ett bra kundcase?

  • Äkthet: Låt  flera röster höras så känns berättelsen ärlig och personlig.
  • Resultat: Visa gärna även med siffror och fakta hur problemet har lösts.
  • Relevans: Se till att historien är lätt att relatera till för din målgrupp.
  • Engagemang: Väck läsarnas känslor, inspirera och gör dem och nyfikna.

Kundcase är ett bra sätt att kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Nyfiken på hållbart berättande