Det är mänskligt att vilja leta efter genvägar. Snabba lösningar som sparar tid och pengar är uppskattade på kort sikt. Men för att åstadkomma verklig förändring krävs tålamodet att våga grotta sig lite längre ner för att hitta den bästa vägen framåt.
För några år sedan vi gjorde en rundresa på södra Irland. En av de platser vi besökte var Irlands äldsta stad som grundades av vikingar 914. I Waterford finns delar av den medeltida stadsmuren och ett försvarstorn från 1200-talet fortfarande kvar. Så staden bjöd på många historiska upptäckter. Och det började redan på hotellrummet.
Hotellet sade sig kombinera ”modern komfort med typiskt irländsk stil” och vid incheckningen gick det inte att ta miste på den tidlösa irländska gästfriheten. Men inredningen var en tidskapsel till en svunnen era där tapeter, gardiner, sängöverkast, kuddar, heltäckningsmattor och kakelplattor tävlade i obeskrivliga färgmönster och möblemanget påminde om Fawlty Towers.
I badrummet verkade rören och kranarna ha en hemlig dialog med varandra. De mumlade som om de diskuterade dagens tryck och vattenflöden. Men med den vänliga skylten på badrumsdörren hoppades man på hotellet ändå kunna avvärja större problem:
”Vänligen håll badrumsdörren stängd eftersom ånga från duschen kan utlösa brandlarmet.”
Det fick mig att fundera på hur ofta företag ställer sig frågan ”varför” för att lösa olika problem. Här hade man i sin problemlösning kommit fram till att falsklarm oftast beror på hotellgästernas duschande. Och att stoppa badrumsånga från att leta sig ut i hotellrummen löser man enklast genom att sätta upp en skylt på badrumsdörren.
Men löser det problemet?
Inom Lean-filosofin används metoden ”5 whys” för att hitta fram till roten i ett problem. Genom att upprepa frågan ”varför” identifieras grundorsaken så att man kan ta fram långsiktiga lösningar för att åtgärda problemet. (Och skulle det trots allt visa sig att det verkligen är hotellgästerna som är problemet till falsklarmen behöver hotellet kanske tänka om hela sin affärsidé.)
I hållbarhetsarbetet ingår problemlösning och frågan ”varför” ger svar på företagets:
- Påverkan längs värdekedjan
- Djupare drivkrafter och värderingar
- Förmåga att engagera olika målgrupper
- Möjlighet att utveckla sitt erbjudande
- Budskap i kommunikationen
Så i alla branscher är det klokt att stanna upp och ställa sig frågan ”varför”. Även om det onekligen skulle ta bort den speciella charmen med att övernatta på ett irländskt hotell.
Nyfiken på affärsmöjligheterna med hållbart företagande? Då kan du boka en kostnadsfri introduktion för tips och inspiration.