Hållbart berättande stärker varumärket

 

Allt kommunicerar. Vad ni gör och vad ni inte gör. Vad ni säger och vad ni inte säger. Mer än någonsin söker människor företag som aktivt medverkar till en hållbar utveckling. Med ökade krav på en öppen dialog måste ni alltid vara tydliga med vad ni tror på, vad ni står för och vart ni är på väg.

För att kommunicera på ett trovärdigt sätt krävs tydlighet och transparens som bygger tillit. Kommunikationen måste ha ett utifrånperspektiv som utgår från verksamhetens påverkan på omvärlden och intressenternas krav. Med hållbart berättande kan alla medarbetare på ett personligt sätt kommunicera ert hållbarhetsarbete. Det skapar fler ambassadörer för varumärket! Så här ser vårt eget hållbarhetsengagemang ut.

 

Låt projekt och uppdrag bli övertygande kundcase

Har ni nyligen avslutat ett spännade uppdrag? Kanske har ni samlat på er ett antal intressanta referensprojekt? I så fall sitter ni på guld! Nu är det dags att förvandla dem till övertygande kundcase och visa upp värdet av era produkter och tjänster för potentiella kunder. Varje uppdrag är en framgångshistoria som bara väntar på att bli berättad. Så låt era kunder tala för er!

När ni berättar om hur ni har hjälpt era kunder att nå sina mål, visar det att ni kan leverera resultat som är relevanta över tid. Det positionerar företaget som expert inom ert område. Med läsvärda kundcase visar ni inte bara upp företagets prestatione, expertis och engagemang. Ni bygger även en långsiktig dialog med era kunder, leverantörer och samarbetspartner.

Kundcase Basic: Text baserad på research och intervjuer (2 personer) med leverantör och kund

Kundcase Biz: Text baserad på research och intervjuer (3 personer) med leverantör och kund samt samarbetspartner eller slutkund

Kundcase Boost: Text baserad på research och intervju (1 person) med en medarbetare för att lyfta fram en person, tjänst eller produkt

Sprid era berättelser i era olika kanaler: på webben, i nyhetsbrev, som pressreleaser och native artiklar samt i sociala medier.  Se exempel på kundcase och andra textuppdrag.

Brett nätverk av specialister inom kommunikation

Nätverket rymmer en mängd yrkeskompetenser inom olika områden som kan hjälpa till med kommunikationen på olika sätt: art direction, film, infografik, video, grafisk formgivning, varumärkestrategi, webbproduktion, drönarfilm, animation, webbdesign, illustration, foto, content writing, infografik och webbutveckling. Här finns även experter på sociala medier, SEO och content marketing. De kan ingå i arbetsgruppen allt efter behov och vi förmedlar gärna kontakten!

Coach & Copy i Hållbart företagande

Som skribent har jag arbetat med kommunikation i många år och startade eget 1990. Sedan 2019 har jag gjort en grön omställning av mitt företag samt utbildat mig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Idag fokuserar jag på hållbart företagande och coachar småföretagare i att kickstarta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

Maria Lindberg Howard
Coach & Copy i Hållbart företagande
maria@beep.se
0708-85 05 28
Linkedin

VISSTE DU ATT…? Bläckfiskar är intelligenta, nyfikna och innovativa. De har tre hjärtan men inget skelett vilket gör dem snabbrörliga. När de kommunicerar kan de byta färg på kroppen för att förtydliga budskapet. Kroppen samt varje arm har en egen hjärna som kan arbeta individuellt eller tillsammans. Bläckfisken är ett exempel på att företag uppnår så mycket mer när allas olika kompetenser används för att främja samarbete.   

Vi tar ansvar för vår del i att förändra marknaden

The Ethical Move är en global organisation av företagare som delar åsikten att affärer kan vara en kraft för det goda i världen. Att marknadsföring utan manipulation kan vara framgångsrik. Och att företag kan behandla sin personal, sina kunder och sin värdekedja på ett hållbart sätt OCH göra vinst. Läs mer om The Ethical Move.

We put the person before the sale. We communicate inclusively, truthfully, and clearly. We take responsibility for our part in changing the marketplace. We have taken the pledge. #ethicalmove