Som soloföretagare kan det kännas svårt att ta de första stegen mot ett mer hållbart företagande. Men just dina beslut kan göra större skillnad än du tror – för dina kunder, för samhället och för framtiden.
Ska jag börja med att ta fram en hållbarhetspolicy eller göra en första klimatberäkning? Ska jag välja en miljömärkt leverantör som är lite dyrare, eller fortsätta med den jag alltid haft?
De här besluten handlar inte bara om vad som känns viktigast för dig och ditt företag – de handlar också om vilken framtid du vill bidra till. Hållbart företagande är att väga in både affärsnytta och samhällsnytta, och att börja gå i rätt riktning även när stegen är små. Varje val – från inköp och transporter till erbjudanden och samarbeten – kan göra skillnad långt utanför den egna verksamheten. Våga välja (och ändra valet när det behövs)!
Att stå stilla kan kännas tryggt, men det får också konsekvenser. Företag som väntar för länge riskerar att tappa relevans när kunder, samarbetspartners och upphandlare allt oftare kräver insyn i hållbarhetsarbetet. De som däremot vågar göra val och ta beslut – även ett enkelt första steg – visar riktning, bygger förtroende och öppnar dörren till nya affärer.
Hållbarhetsarbete är sällan är en rak väg. Det är en serie vägval där varje beslut formar företagets identitet. Och det är just där mening och glädje finns: i känslan av att göra något som är större än en själv, att göra sitt bästa för att bidra till en hållbar utveckling och samtidigt bygga ett företag som står starkt i framtiden.
Det är just det här filosofen Ruth Chang menar när hon talar om “hard choices”. De svåra valen är inte till för att ge oss huvudbry – de är chanser att genom våra val uttrycka vilka vi vill vara. Att våga välja (och välja om) är en del av att bygga ett hållbart företag!
TIPS! Vill du höra mer om teorin? Se Ruth Changs TED-föreläsning: How to Make Hard Choices