Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för 350 kreativa medlemsföretag inom förpackning och tryck. I samband med mässan Sign & Print 2017 fick vi i uppdrag att göra intervjuer och skriva två artiklar till deras tidning Print & Packaging. För den ena artikeln gjordes besök på mässan för att lyfta fram problemet med brist på rätt utbildning i branschen. Den andra artikeln handlade om digitaliseringen och hur den påverkar yrkesrollerna i den grafiska branschen. Här intervjuades Magdalena Ericsson på konsutlföretaget Hammer & Hanborg.
Kort utdrag ur texten om utbildning:
Under mässdagarna presenterade Grafiska Företagen den externa rapporten ”Insikt” som belyser branschens behov av kompetensförsörjning. Den pekar på att de branschinriktade utbildningarna är få och att det finns ett stort glapp mellan studenternas kunskapsnivå och den kompetens branschen efterfrågar. Ofta måste företagen bekosta introduktionsutbildning av nyanställd personal. Branschrelevant utbildning på yrkeshögskola, högskola och gymnasium hör till de mest kostnadseffektiva utbildningsvägarna.
Den grafiska utbildningen har olika syften. På kort sikt ska den fylla behovet av kompetensförsörjning som uppstår när aktiva operatörer går i pension. På längre sikt måste den även kunna fylla behovet av kompetensutveckling och förse branschen med personer som har en rörligare digital kompetens.
-Grafiska företag som vill överleva måste göra någonting mer än att bara lägga färg på papper. Det har tryckerierna insett, men många vet nog inte vilket mervärde man kan erbjuda. Som utbildningsföretag kan vi utbilda indvider som ser helheten, säger Tobias Trofast, lärare i Medie- och Informationsteknik på Linköpings universitet.
Kort utdrag ur texten om digitalisering:
I den grafiska branschen leder digitaliseringen till konsolidering och prispress. Men den skapar även möjligheter att hitta nya arbetssätt och affärsmodeller som bättre möter kundernas förändrade behov. Den största utmaningen är att få medarbetarna att acceptera att vi alla måste anpassa oss till en ständigt föränderlig värld. Framgångsrika företag omvandlar sig till nätverksorganisationer där medarbetarna kombinerar sina yrkeskunskaper med sina personliga egenskaper och använder sina kontaktnät för att spetsa sin kompetens och serva kunderna.
-Idag är det mänskliga beteendet långt viktigare än vilka yrkesroller vi har, säger Magdalena Eriksson på konsultföretget Hammer & Hanborg som arbetar med kompetensförsörjning inom kommunikation och digital transformation.