ABUS Kransysteme i Tyskland är en ledande tillverkare av traverskranar i Europa. För den svenska marknaden erbjuder dotterbolaget ABUS Kransystem AB standardiserade industrikranar, montage och service tillsammans med sina återförsäljare inom ABUS Sverige Gruppen. På uppdrag av reklambyrån Consider it Done i Göteborg gör vi intervjuer med återförsäljare, leverantör och kund samt skriver kundcase som presenteras i tidningen ABUS Lyftet samt på återförsäljarnas respektive webbplatser. Ladda ner och läs fler artiklar i tidningen ABUS Lyftet

Kort utdrag ur artikeln om Kungliga Operan och Dramaten:

Teatern håller liv i hantverkstraditioner

Under sommaren har de båda nationalscenerna Kungliga Operan och Dramaten färdigställt sina nya dekorateljéer i Flemingsberg. Här håller de tillsammans viktiga hantverkstraditioner vid liv. Under byggprojektet har JJ Gruppen levererat teatrarnas traverssystem.

Efter 30 år i det gamla kafferosteriet vid Gäddviken i Nacka har Kungliga Operan och Dramaten nu flyttat sina dekorverkstäder till Flemingsberg, söder om Stockholm. Teatrarna tog ett gemensamt beslut och skrev avtal med Fabege om nyproduktion. De nya dekorateljéerna i kvarteret Regulatorn 4 mäter 12 000 kvm.

– De nya ateljéerna uppfyller våra krav och behov, säger Kalle Ottosson, projektledare för Kungliga Operan.

De två teatrarnas dekorateljéer ligger på olika våningsplan med gemensamma kontors- och personalutrymmen. Från lastintag levereras flödet av råmaterial till de olika verkstäderna – smedja, snickeri, måleri, attribut och tapetseri – där scendekorerna byggs.

I den nya gemensamma monteringshallen kan även mekanik och belysning monteras innan scendekoren är redo att transporteras vidare till teatrarna. På Kungliga Operan och Dramatens olika scener hålls ofta 3–5 produktioner i gång samtidigt. Och här i dekorateljéerna påbörjas arbetet med dekoren ca 2 år innan en föreställning har premiär.

Upphandlingen av det nya lyftsystemet skedde enligt en regelrätt LOU. JJ Gruppens anbud matchade de specifika kraven och i mars 2023 drog projektet i gång med leveranser ett drygt halvår senare samt slutbesiktning i juni 2024.

Fastighetsägare är Fabege med MVB Öst som byggentreprenör och för alla parter i samverkansprojektet har utgångspunkten varit att arbeta lösningsorienterat.

– Traverssystemet hjälper teatrarna på många sätt i vardagen för att underlätta hantering och skapa en god arbetsmiljö, säger Ulrika Palm-Lyberg, projektledare på Dramaten.

****************************************

Kort utdrag ur artikeln om Dalahusgruppen:

Dubbelt så bra lösning med tandemlyft för Dalahusgruppen

Efter företagsförvärv behövde Dalahusgruppen effektivisera produktionen. Då man var osäker på den traverslösning man funderat på tog man kontakt med Carlhag. Det visade sig bli dubbelt så bra som man hade hoppats. 

I Linghed i Dalarna finns ett av Sveriges äldsta trähusföretag, startat av sågverkspionjären Erik Höglund 1918. Sedan dess har företaget växt och i augusti 2023 bildades Dalahusgruppen som består av Dalahus, Dalahus Montage samt Dalahus Massivträ och Massivträ Press.

Nyförvärven innebär en helt ny bredd av helhetslösningar som komplett leverantör av  stommar, bjälklag, väggar och takkonstruktioner i trä för större byggprojekt. Man levererar även byggkomponenter i massivträ som limträ och blocklimmande limträkonstruktioner. Att ha kontroll över hela kedjan från konstruktion till produktion och montage maximerar nyttan för såväl kunder som klimat.

– Det stärker vår kompetens inom trähuskomponenter, säger Sten-Erik Malmqvist, fabrikschef på Dalahusgruppen.

Förflyttningar görs med truckar men till den mest  träintensiva delen av produktion med rejält tunga produkter behövdes en bättre lösning. Helst ville man ha en heltäckande lösning som kan maximera produktionsytan i ett skepp och utnyttja såväl maximal lyfthöjd som lyftkraft.

Sedan tidigare hade man tillgång till en begagnad travers men att få fram beräkningar för byggnadens bärighet var en svår utmaning. När man tog kontakt med Carlhag visade det sig mer prisvärt att i stället låta återvinna den gamla traversen och satsa på ny lyftutrustning.

– Jämfört med bara montagekostnaden för den gamla traversen kunde vi stället få två nya traverser. Så det var ett jättelätt beslut, säger Sten-Erik Malmqvist.