Hållbart företagande skapar nya affärsmöjligheter

 

Såväl kunder som investerare ställer allt hårdare krav på hållbara produkter och tjänster. Småföretag behöver gå igenom sin leverantörskedja och se över sin klimatpåverkan samt börja bidra till social hållbarhet och en cirkulär ekonomi. Företagare som missar att lyfta fram sitt hållbarhetsarbete riskerar att bli bortvalda och få nobben när de söker lån och finansiering.

När hållbarhetsarbetet kopplas ihop med affärsstrategin blir hållbarhet en naturlig del av verksamheten. Med en grön omställning visar ni inte bara hur företaget tar samhällsansvar och främjar en hållbar utveckling. Det hjälper er även att förstå och upptäcka nya kundbehov så att ni kan skapa affärsnytta och kanske även hitta en egen nisch på marknaden – en ocean av affärsmöjligheter.

Femklövern kickstartar hållbarhetsarbetet

Som hållbarhetscoach hjälper jag er att ta nya steg och snabbt få in hållbarhetsarbetet i vardagen. Mina kunskaper, erfarenheter och insikter har jag samlat i Femklövern – ett flexibelt coachpaket med en uppsättning verktyg och strategier för att kickstarta och kommunicera hållbarhetsarbetet.

Vi inleder med en analys av nuläget och går igenom ambitioner och mål. Innehållet i Femklövern – Fokus, Syfte, Relationer, Strategi och Kommunikation – fördelas sedan på de områden som just ert företag har mest behov av. Coachningen med genomgångar, workshopar och avstämningar sker online och alla medarbetare kan vara med.

 

ANALYS – Var står vi idag?

Vi börjar med analys av företagets nuläge, ambitioner, utmaningar och mål, bekantar oss med hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och de tre dimensionerna – social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet – samt påbörjar en handlingsplan för hållbarhetsarbetet. 

  • Vad är hållbar utveckling?
  • Vilket är vårt nuläge och vårt mål?
  • Vilka hållbarhetsmål passar oss?

FOKUS – Vart är vi på väg? 

Vi analyserar företagets positiva och negativa påverkan längs värdekedjan samt klimatpåverkan genom energiförbrukning och direkta och indirekta utsläpp. Verksamheten matchas mot de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030, vi utforskar cirkulära affärsmöjligheter samt sätter upp smarta mål. Det här lägger grunden för en hållbarhetspolicy.

  • På vilka sätt kan vi bidra till samhällsnytta?
  • Vilken är vår påverkan längs värdekedjan?
  • Hur kan vi börja tänka cirkulärt?

SYFTE – Vilka är vi?

Vi tar en djupare intern titt på verksamheten, går igenom företagets styrkor och utmaningar,  identifierar värderingar, drivkrafter och syfte samt formulerar vision och mission, inventerar dolda talanger och resurser samt utforskar omvärldens behov.

  • Vad är viktigast för oss?
  • Hur hittar vi våra dolda resurser?
  • Formulera en hållbar vision och mission

RELATIONER – Vem finns vi till för?

Vi lyfter blicken och undersöker företagets externa relationer. Det är dags att identifiera intressenter, undersöka olika målgruppers  engagemangsnivå och syn på hållbarhet, visualisera kundernas köpresa samt gå igenom kundegenskaper för att starta nära dialoger med både kunder, samarbetspartners och leveranörer.

  • Vilka är våra intressenter?
  • Vad är viktigast för kunden?
  • Hur kan vi samverka med andra?

STRATEGI – Vilket mervärde erbjuder vi?

Vi tittar på hur vi kan skapa delat mervärde som bidrar till samhällsnyttan, gör en omvärldsanalys, identifierar olika nivåer av företagsengagemang. Vi undersöker hur vi kan skapa ökat kundvärde, utvecklar och vässar erbjudandet samt utforskar okända kundbehov och nya kundgrupper. Vi kan också skissa på nya produkter/tjänster för att skapa en egen nisch på marknaden för fler nya kunder.

  • Vad kan vi göra för att öka kundnyttan?
  • Hur kan vi skapa delat mervärde?
  • På vilket sätt kan vi vässa erbjudandet?

KOMMUNIKATION – Hur hittar och sprider vi våra berättelser?

Vi tittar närmare på problemdefinition, provar att byta perspektiv på problemlösning, utforskar kreativiteten, definierar ert VAD, HUR och VARFÖR, undersöker olika typer av berättelser, skapar struktur för era budskap, tar fram en kommunikationsplan samt tittar på hur och var ni hittar och skapar era berättelser så att alla medarbetare kan börja sprida dem.

  • Vad är ett trovärdigt varumärke?
  • Hur kommunicerar vi ansvarsfullt?
  • Bygg ett storyboard för berättelserna

Coach & Copy i Hållbart företagande

Jag är copywriter och journalist och startade eget 1990. Sedan 2019 har jag utbildat mig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Som coach och copy i hållbart företagande hjälper jag ägarledda småföretag att kickstarta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.  Läsvärda kundcase lyfter fram vision och värderingar på ett tydligt, trovärdigt och transparent sätt. Det mervärde man skapar tillsammans med kunder och samarbetspartner gör dem till trogna ambassadörer för varumärket.

Maria Lindberg Howard
Coach & Copy i Hållbart Företagande
maria@beep.se
0708-85 05 28
Linkedin

Femklöver för hållbara affärsmöjligheter

Skärp ert FOKUS genom att analysera företagets påverkan, börja tänka cirkulärt och bidra till samhällsnytta. Stärk ert SYFTE genom att identifiera era drivkrafter, inventera resurser och formulera en hållbar vision och mission. Bygg långsiktiga RELATIONER genom att kartlägga era intressenter, upptäcka nya kundbehov och starta dialoger. Ta fram en STRATEGI för att vässa erbjudandet, upptäcka nya affärsmöjligheter och nischa er på marknaden. Skapa tydlig, trovärdig och transparent KOMMUNIKATION genom relevanta budskap som vinner kundernas tillit.

VISSTE DU ATT…? Sjöstjärnor kan ha upp till tjugo armar som alla är försedda med ett könsorgan och ett öga. Förlorar de en arm växer en ny ut. De har två magar och kan föröka sig via jungfrufödsel eller genom att dela sig på mitten. Sjöstjärnan är ett exempel på att företag behöver ha förmågan att vid behov snabbt kunna förändra och förnya sin verksamhet.