Många företag tröttnar på sitt budskap långt innan målgruppen ens har hunnit ta det till sig. Men idag när kunderna aktivt söker efter relevant information gäller det att vara den röst de väljer att lyssna på. Ett bra budskap tål att upprepas många gånger – och det kan göras på flera sätt.
Det här är medier duktiga på! Företagets budskap kan jämföras med nyheter som ju ofta presenteras på olika sätt i olika format i olika kanaler och vid olika tidpunkter. Allt från en kort notis, ett filmat nyhetsinslag och en radiospot till en artikel, ett fördjupande reportage eller kanske en hel serie återkommande artiklar som följer upp ämnet över tid.
Företag som producerar innehåll har tagit steget till att bli publicister. De behöver fokusera främst på tre saker – kvalitet, format och spridning. Lägg upp planeringen och produktionen av innehållet på samma sätt så att ni jobbar som en tidningsredaktion.
Innan ni sätter igång måste ni först gallra, sortera och prioritera bland det material ni har samlat in. Bestäm er för ett ämne med ett budskap som innehållet baseras på. Anpassa sedan innehållet utifrån målgruppen, formatet och kanalen. Tänk på att användarna främst är intresserade av två sorters innehåll – läsvärda berättelser samt information som hjälper dem på olika sätt. Det är innehåll de också gärna delar vidare.
Skapa innehåll av hög kvalitet i rätt mix av kanaler
- Ta reda vilka kanaler målgruppen använder
- Skapa innehåll med hög kvalitet i text och bild
- Anpassa innehåll och format utifrån kanalen
- Våga testa – blanda format och kanaler
- Utvärdera, ha tålamod och tänk långsiktigt