Hur kan småföretag bidra till en hållbar värld?

Som småföretagare har du och jag något gemensamt. Vi drivs av att hitta lösningar på problem – och skapa något som gör skillnad. Allt fler söker det som känns viktigt och värdefullt. Något som inte bara uppfyller behov och förväntningar – utan som även stämmer med våra värderingar.

Företag som erbjuder meningsfulla produkter och tjänster stärker också sitt varumärke. Idag förväntar sig sju av tio kunder att företag har en grön filosofi i sin affärsmodell och tar ett aktivt samhällsansvar. Visar du att ditt företag jobbar hållbart blir du mer attraktiv – för kunder, samarbetspartner och medarbetare.

Många droppar bildar en ocean

Hållbart företagande handlar inte bara om att möta utmaningar – utan också om att hitta nya affärsmöjligheter. Företag som bidrar till en positiv samhällsutveckling stärker sitt varumärke och blir mer attraktiva som leverantör och arbetsgivare.

Enstaka insatser kan kännas som en droppe i havet. Men när allt fler småföretagare börjar simma åt samma håll blir dropparna till en hel ocean.

Vill du ha tips och inspiration för ditt företag?

Entreprenör för hållbar utveckling

Jag har drivit eget i över 35 år och vuxit upp i en entreprenörsfamilj. Kommunikation har alltid varit min kärna – som copywriter och journalist har jag lärt mig att snabbt sätta mig in i affärsidéer och se kundernas behov i ett större sammanhang. Att samarbeta med företag i olika branscher har gett mig många nya perspektiv – och en känsla för vad som fungerar i vardagen.

Är yrkesutbildad copywriter (Berghs School of Communication) och journalist (Poppius journalistskola) med en lång rad vidareutbildningar inom kommunikation. Har gått en kurs i coachande ledarskap (Coach2Coach Academy) samt utbildat mig inom hållbarhetsstrategi ur ett affärsperspektiv (VATI of Sweden) samt cirkulära affärssteg (CirEko).

Min roll är att guida dig som småföretagare eller soloföretagare i att kickstarta och kommunicera hållbarhetsarbetet, skriva en hållbarhetspolicy och upptäcka nya affärsmöjligheter.

Maria Lindberg Howard

Coach & Copy i Hållbart företagande

Som skribent har jag arbetat med kommunikation i många år och startade eget 1990. Sedan 2019 har jag gjort en grön omställning av mitt företag samt utbildat mig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Idag fokuserar jag på hållbart företagande och coachar småföretagare i att kickstarta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

Maria Lindberg Howard
Coach & Copy i Hållbart företagande
maria@beep.se
0708-85 05 28
Linkedin

VISSTE DU ATT…? Tryckarfiskar finns i en mängd varianter i världens tropiska hav. I korallreven runt Hawaii i Stilla havet kallas de ”humuhumunukunukuapua’a” på hawaiianska vilket kan översättas till ”trigger fish with a snout like a pig”. Ett passande namn för tryckarfisken grymtar som en gris när den behöver försvara sig. Tryckarfisken är ett exempel på att samtidigt som det är viktigt att våga vara annorlunda och sticka ut från mängden måste man alltid vara tydlig med vem man är.